• Přeskočit na obsah
  • Přeskočit na navigaci
  • Přeskočit na vedlejší obsah


  • Dnes má svátek Ignác, zítra Oskar.

    Navigace


    Ženy » Zdraví, hubnutí

    Velikost textu: M L XL

    Zveřejněno: 09.03.2010 10:51 (Aktualizováno: 10.03.2010 00:46)

    Autor: Korzo

    Káva po obědě zabrání vzniku cukrovky

    foto: wikipedia.org
    Ilustrační fotografie

    New York - Pití kávy je dobrou prevencí před vznikem diabetu. Aby bylo účinné, je dobré dopřát si šálek či více horkého nápoje po obědě. Věří tomu alespoň jihoameričtí vědci z univerzity v brazilském Sao Paulu.

    Jejich studie, prováděná ve spolupráci se 70 000 ženami, prokázala, že ty, které si po obědě dávají šálek kávy, mají o třetinu nižší riziko, že se u nich vyvine cukrovka druhého typu než ženy, které kávu nepijí. Zjistilo se ale, že blahodárné účinky má káva obvyklá i bez kofeinu, ale jen pokud se pije po obědě. Její konzumace v kteroukoli jinou denní dobu tento efekt postrádá.

    "Náš výzkum jednoznačně potvrzuje, že jen káva po obědě snižuje nebezpečí diabetu," tvrdí vedoucí studie Dr. Daniela S. ve zprávě zveřejněné v odborném časopise American Journal of Clinical Nutrition.

    Souvislost mezi pitím tohoto nápoje a cukrovkou hledaly už mnohé předchozí výzkumy, ale zatím se nezjistilo, jaký mechanismus ji způsobuje. Dosud se nikdo nezabýval ani tím, jestli má na pozitivní účinky pití kávy vliv jeho načasování.

    Tým Dr. Sartorelliové sledoval 69 532 Francouzek, které se zúčastnily velké celoevropské studie o výživě. Respondentkám bylo 41 až 72 let a výzkum trval 11 let. Během této doby se cukrovka 2. typu vyvinula u 1 415 z nich.

    Celkově vyšlo najevo, že u žen pijících alespoň tři šálky kávy denně byl výskyt této nemoci o 27 procent méně častý. Když se ale experti zaměřili na denní dobu pití, zjistili, že blahodárně působí jen káva v době oběda. Respondentkám, které si dopřály více než šálek pravidelně v tento čas, hrozilo o 33 procent nižší riziko vzniku cukrovky.

    Zdá se, že tato zjištění platí jen pro černou kávu, ale vzhledem k tomu, že z celkového počtu účastnic výzkumu jich kávu s mlékem pilo jen velmi málo, nelze brát tuto skutečnost s konečnou platností.

    Tip redakci

    Máte-li připomínku k našemu zpravodajství, chcete něco vylepšit, máte námět na reportáž, máte pro nás tipy a nápady? Těšíme se na Vaše e-maily. Bohužel, nemůžeme na tyto e-maily odpovídat všem. Děkujeme za pochopení.



    Předpověď počasí

    další dny »»»

    Anketa »

    Měla by i osobní auta platit na dálnicích mýto podle ujetých kilometrů?

    Celkem hlasovalo 284 čtenářů.

    Servis »

    EuroZprávy.CZ jako Home Page

    Své náměty na reportáže a zajímavé zprávy posílejte na redakce(z)eurozpravy.cz