New York - Omezení konzumace cukrů pomáhá zhubnout. Na druhou stranu ale není podle odborníků vhodné pro snížení hladiny "špatného" cholesterolu v krvi.
Diety chudé na cukry jsou v posledních letech velmi populární. Jejich zastánci prohlašují, že jsou účinné jako prevence proti diabetu a zvyšování obsahu cholesterolu. Dosud ovšem nebylo známo, jaké jsou jejich dlouhodobé účinky ve srovnání se stravou, která má také snižovat hmotnost, ale obsah cukrů v ní je vyšší.
Tým expertů z americké univerzity v Coloradu v čele s Dr. Teri L. Hernandezovou se touto problematikou zabýval a výsledky svého výzkumu zveřejnil v odborném časopise Journal of Clinical Nutrition.
Aby zjistili účinky složení stravy během hubnutí, přidělili lékaři na šest týdnů 32 obézním pacientům náhodně stravu, která obsahovala buď maximálně 20 gramů cukrů, nebo takovou, v níž 55 procent kalorií pocházelo právě z cukrů.
Obě skupiny zhubly okolo šesti kilogramů. Zatímco ale u respondentů s dietou chudou na cukry stoupla hladina "špatného" cholesterolu (LDL) o 12 miligramů na decilitr až k hranici 109 miligramů, přičemž za optimální se považuje množství nižší než 100 miligramů, u druhé skupiny se LDL zvýšil maximálně na 102 miligramů na decilitr.
Při nedostatečném příjmu cukrů se zároveň zvýšil obsah volných mastných kyselin, které se v krvi tvoří, pokud se organismus snaží odbourávat tuk. Jejich nadměrné množství ztěžuje játrům schopnost zpracovat glukózu, což paradoxně zvyšuje hladinu krevního cukru.
"Náš výzkum potvrzuje, že strava obsahující málo cukru, ale hodně tuku, může mít během hubnutí opačné účinky, než bychom předpokládali," tvrdí Hernandezová.
Ilustrační fotografie Pixmac
